söndag 8 februari 2009

Erat ordval måste va så radikalt som det går, så att ni själva knappt förstår

Att jag är lite av en grammatiknörd visste jag redan. Att jag läskigt ofta tänker i rim är jag medveten om. Men att jag älskar synonymer kom jag fram till först nu. För mindre än en minut sen.

Jag skriver relativt mycket. Blogginlägg (no shit sherlock), dikter, noveller och andra texter. Jag tycker om att sitta och fundera ut synonymer. Nördvarning? Jag vet inte. Kanske. Men synonymfunktionen i Word och synonymer.se är mina vänner. Jag vill hela tiden lära mig nya ord, och dessa nämnda hjälpmedel är perfekt för det. De räddar min språkutveckling, för att släpa med sig en tjock ordbok är ingen höjdare. Att bara bläddra i den är jobbigt. (Detta, mina damer och herrar, är ett riktigt i-lands problem.) Men ja, klart man måste lära sig nya ord på något sätt. Ordbok i pappersform är för mig ett förlegat sätt. Om det inte råkar vara så att datorn är avstängd, för då är ordboken bättre. Åtminstone tidsmässigt.

I vilket fall som helst skulle språket vara väldigt dött om inte synonymer existerade.

2 kommentarer:

Anonym sa...

SYNONYMER<3
jag är inte ensam om att vara lite freak av synonymer.se och synonymsaken i word...
Jag får veta något nytt om dig varje dag haha :D

Anonym sa...

(hela min kommentar försvann :< får skriva igen!)
håller helt med dig!
Synonymer är helt underbart. Ibland skriver jag dikter med så enkla ord jag kan, för att sedan byta ut dem med hjälp av synonymgrejen, bara för att lära mig nya ord :D