måndag 9 februari 2009

Anorak and other complicated words beginning with an a

Ord. Det är vad följande ord ska handla om. Dock inte anorak och andra komplicerade ord som börjar med ett a. Jag tyckte bara att det var en passande titel.

Jag älskar verkligen ordet relativt. Det säger någonting, men samtidigt inte ett dugg. Om jag säger att jag är relativt hungrig, så säger inte det dig ett skit. Lite samma sak är det egentligen med ganska. Vadå ganska? Det som är ganska hungrig för någon är inte det för någon annan. Det är meningen att orden ska förklara något, men orden har inte samma betydelse för alla.

Vi säger såhär. Om jag ofta skulle ha väldigt tråkigt, och en annan skulle ha det sällan, skulle våra definitioner av ganska tråkigt inte vara likadana. Om det ens gick att definiera, för det med definitioner är svårt. Språk är helt enkelt avancerat, men ändå så lätt. Här blev det kanske ologiskt, men det är så jag ser på saken.

För övrigt anser jag att ordet ganska bör förstöras. Det är ett fruktansvärt fult ord.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Språk och ord är faschinerande ^^

Anonym sa...

spännande inlägg! Det är samma med "en stund". Om någon säger "vänta en stund", så tänker man några minuter. Men en stund som i skillnaden av att t.ex bli överkörd är en väldigt liten stund..

Anonym sa...

förresten borde ordet Ekvivalent få lite mer plats i svenskan, det är så otroligt fint!