måndag 29 september 2008

Det kan inte vara lätt att vara bloggare

Igår läste jag Annika Marklunds blogg, började fundera och insåg något. Det kan inte vara lätt att vara bloggare. I alla fall inte om man har en del läsare, för då får man stå ut med saker man inte borde behöva.

Jag har sett det här förut. Att vissa bloggare inte har rätten att vara människor. De måste vara bra förebilder, skriva om rätt saker och stå ut med personliga påhopp i bloggkommentar. De måste helt enkelt vara perfekta. Visste ni inte att det finns en människa bakom varje blogg? Det är någon som har skrivit orden. En blogg är en människas personliga åsikter, tankar, liv.

Vissa människor skriver elaka bloggkommentarar, några av dem kanske inte ens menar att de ska vara det. Några menar det absolut. Det är så enkelt att förolämpa på internet, för man har möjligheten att vara anonym. Det är inte lika många som skulle våga gå fram irl och säga de orden.

Ja, det har hänt att jag också har irriterat mig på vissa bloggare. Jag är inte heller perfekt. Alla har vi väl blivit irriterade ibland? Men jag ser ingen anledning till att upplysa någon om att hon eller han är dum i huvudet, trots att jag kan vara anonym. Jag skulle inte göra det irl och därför inte heller på internet. Det finns något som heter medmänsklighet.

På tal om medmänsklighet. Jag läste förut ett blogginlägg där någon drev med Blondinbella. I en kommentar skrattade någon och sa att Blondinbella nog inte har någon medmänsklighet alls. Det säger personen som själv skrattade och dömde en person, som han/hon antagligen aldrig har träffat.

En del verkar glömma att det alltid finns en människa bakom varje blogg.

Inga kommentarer: