onsdag 22 oktober 2008

Pepparspray löser inget

Moderata riksdagsledamoten Magdalena Andersson vill legalisera pepparspray för att "vanliga kvinnor" ska kunna skydda sig själva. Jag är tvungen att kommentera det här, för jag håller inte med.

Jag varför varför det här bara verkar gälla kvinnor. Alla människor, oavsett kön, riskerar att råka illa ut. Ett förslag som bara gynnar ett visst kön är diskriminerande. Vi får inte heller glömma att alla kvinnor inte är lämpade för att inneha pepparspray, precis som att alla män inte är det. Det spelar inte någon större roll att det krävs en utbildning först. Alla personer kan ändå bli olämpliga. Man vet aldrig innan vilka som är det, för det är först när det händer man vet. Ingen är perfekt, så det kan vara vem som helst av oss.

Jag tycker verkligen att det är hemskt att människor känner sig otrygga, men pepparspray vore inte lösningen på problemet. Jag tror snarare att det skulle tillföra mer problem. Tänk er hur det kunde bli om pepparsprayen legaliserades. Var och varannan människa skulle kunna gå runt med en sådant vapen i väskan/fickan. Ja, det räknas faktiskt som ett vapen, alltså är det våld. Våld löser inte våld.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivet. Jag håller med.