tisdag 22 december 2009

Twenty years

Tjugo år. Jag har inte riktigt förstått det. Idag när jag jobbade fick jag frågan hur gammal jag var. Jag höll på att säga nitton år, men avbröt mig när jag insåg att jag faktiskt har åldrats den senaste tiden. Tjugo år. Det innebär att jag får gå på systemet. Det innebär att jag räknas som mer vuxen. I vardagen innebär det framförallt att jag får betala mer när jag åker buss, vilket är en klar nackdel.

Det är dock en fördel att bli äldre. Jag saknar en del människor, händelser och saker från de senaste åren, men jag saknar inte att vara tonåring. Att vara tonåring suger, helt enkelt. Det blir faktiskt bättre med åren. Man blir en annan människa, mer mogen och får ett annat synsätt på världen. Det som en gång skulle ha varit en total katastrof överlever man utan större problem.

Vintern/våren 08 var den värsta tiden i mitt liv. Juni 08 tog jag studenten. Juni 08 blev jag arbetslös. Juni 08 träffade jag en ny människa. September 08 fick jag jobb. September 08 hade jag en bästa vän. Det var nog under den sommaren och hösten som jag växte som mest. Jag växte ifrån gamla minnen som bara skapade oro. Jag såg på världen på ett annat sätt. Jag såg mig själv på ett annat sätt.

Idag skulle jag säga att jag upplever den bästa tiden av mitt liv hittills. Det är konstigt hur fort någonting kan förändras. Håll ut, det blir bättre.

Jag tycker om att vara tjugo.

2 kommentarer:

M sa...

Vet du vad jag tycker? Jag tycker att du skriver fantastiskt fint. dendu.

E.Sköld sa...

<3