onsdag 30 december 2009

2009 - film

Årets film
Jag måste faktiskt erkänna att Twilight var rätt bra. Väldigt bra. Dock är inte hanvadhannuheter SÅ himla snygg. Edward Cullen? Eller nej, det är väl karaktärens namn. Robert Pattinson! Så var det. Jag gillar i alla fall vampyrer. Det kommer väl från tiden då jag läste fantasy och skrivrollspelade. Hur som helst, jag har ännu inte sett New Moon, men jag får väl hoppas att den är lika bra som de säger!

Frågan är om Twilight är årets bästa film. Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden håller väldigt hög klass. (Luftslottet som sprängdes har jag inte sett, men jag hoppas och tror att den håller samma kvalité.) De är förvånande bra för att vara svenska. Spännande, bra filmer helt enkelt och ingen återupprepningsskit som Wallander. Ytterligare en svensk film måste också nämnas. En film som då och då sliter itu hjärtat. I taket lyser stjärnorna. Den är enkel på något vis, men den berör.

När jag såg Anticrist skulle jag inte sagt att det var en bra film. Men efteråt, precis efteråt, skulle jag sagt tvärtom. Det är en bra film. Kanske lite utdragen, lite seg. Men det är konstigt nog ändå värt det. Väldigt speciell, men bra. Ibland kan man inte riktigt förklara. Det bara är så.

Årets tv-serie
Först och främst vill jag säga att jag inte följer några tv-serier. Jag kan tänka mig att titta på House, Two and a half men, Simpson och Scrubs ifall det dyker upp på tv:n, om jag inte har något för mig. Men jag har aldrig riktigt tålamodet att följa dem. Därför finns det egentligen inte någon tv-serie som kan kallas 2009 års bästa. Jag tog bara med den här kategorin för att få nämna min lilla besatthet. The O.C. Det spelar ingen roll om den sänds på tv för tillfället eller inte. Det är ändå årets tv-serie. Antagligen 2010 års tv-serie också. Den som lever får se.

2 kommentarer:

M sa...

twilight är bra. Men inte ur vampyr synpunkt vännen. DE FÖRSTÅR VAMPYRER. De ska inte glittra i solen de ska dö!. Den biten är kass med filmen. Men som kärlekshistoria är den bra.

Emno sa...

Jag håller med. MEN, det är trevligt att det är vampyrer med. Även om det hade kunnat gjorts bättre.