onsdag 30 december 2009

2009 - musik

Årets låt
Det är svårt, riktigt svårt. Sånt här kan jag sitta och fundera på i en evighet. Hittills har jag funderat en kvart och inser att jag inte kan komma fram till någon som känns 100 % rätt. Jag säger ändå Hela livet var ett disco, av och med Markus Krunegård. Vals för satan med Kent var också en kandidat, då det är en grymt bra låt. Men av någon okänd anledning har jag inte lyssnat så mycket på den. Det här året har varit ett år då jag ägnat mer tid åt Markus än Kent. Något med Winnerbäck borde även det varit ett alternativ till årets låt, men 2009 års skiva har inte fått så mycket uppmärksamhet som den förtjänar. Bjurö klubb med Laleh var otippat en av årets bästa låtar. Även nykomlingen Jonathan Johansson har gjort några fantastiska låtar. Marit Bergman besökte återigen mitt hjärta, då Casey, hold on har spelats en hel del på min mp3 i år. Det är säkert ännu fler låtar som borde nämnas. Ingen nämnd, ingen glömd brukar man ju säga. Några nämnda, många glömda stämmer nog bättre här.

Årets konsert/musikaliska upplevelse
Peace & Love, Göteborgs Kulturkalas, Lasse Lindh och Jonathan Johansson på radiohuset, Anna Ternheim i Alingsås, Simon Norrsveden på Peace & Loves café och Granny Goes street i Falun. Det är dessa evenemang som kämpar om årets konsert. Hela Peace & Love var helt fantastiskt och jag ser redan fram emot nästa år. Minnet sviker mig, men jag minns The Sounds, Thåström och Navid Modiri som lite extra bra konserter. Även om jag fick lite panik på sistnämndas konsert då publiktrycket bakifrån inte var kul! Anna Ternheim gjorde en väldigt bra spelning i Alingsås. Akustiskt och jättevackert. Let it rain med endast hennes röst och händer som klappar takten. Kan det bli bättre? Festivalspelningar och akustiska på en teater är väldigt olika. Det är nog ändå de jag minns som bäst.

2 kommentarer:

M. sa...

Du är duktig på att skriva. ägde jag en tidning hade jag anställd dig direkt. just so you know. Nu äger jag ingen tidning, men ändå. Tanken som räknas sig det. Fast den här tanken gör dig ju inte direkt rik, men kanske glad. Eller äh. Nu ska jag vara tyst. Puss!

Emno sa...

Din tidning skulle gå i konkurs direkt, så sällan som jag skriver! Men tack ändå. <3