onsdag 30 december 2009

2009 - städer

Årets stad - kanske en skum kategori.

Men 2009 var året då jag aldrig tog mig utanför Sveriges gränser. Däremot var jag i Göteborg för första gången på fem år. Jag hann med två besök både där och i Alingsås. Stopp i Örebro hann det bli.. Fyra gånger tror jag. Stockholm besöktes två gånger. Falun besöktes fler gånger än någonsin! Det har sin förklaring i att min skola är belägen där. Det är ändå fascinerande på sitt sätt, då jag innan det här året inte hittade för fem öre i grannstaden, två mil härifrån.

Jag tycker om att komma ifrån staden vars gator jag har trampat på i 20 år nu. Det hjälper faktiskt att åka två mil nordöst. Ibland räcker det till. Ibland vill man längre bort. Nästa år hoppas jag att jag tar mig ännu längre bort. Som Thåström skulle sagt det, kanske drömde hon bara om att långa tåg skulle ta henne långt långt bort.

Årets resa.
Göteborg i Augusti är fint. Mycket fint. Att åka tåg ner med alldeles för många kilo packning, det är inte särskilt fint. Att gå på konserter i en helt annan stad som man inte alls hittar i, är ändå fint. Att sova på en luftmadrass i en halvtom lägenhet med kattlucka på toadörren och en alldeles för låg lampa i köket som samtliga boende smällde huvudet i.. det vet jag inte vad det är. Det har i alla fall gett mig minnen som jag tycker om att tänka tillbaka på. Jag behövde inget lyxhotell, utan bara något att äta, något att sova på, trevligt sällskap och musik. Det var precis vad jag hade.

Liseberg var vi också på. Det hade jag totalt glömt. Fram tills nu. Det var fantastiskt kul, till och med i Balder när jag blundade, höll fast mig så hårt det gick, skrek och önskade att det bara skulle ta slut någon gång. Nu när jag tänker tillbaka på de 5 dagarna jag tillbringade i Göteborg, saknar jag det ännu mer. Det var verkligen årets resa, men i kamp med Stockholm, Lasse Lindh/Jonathan Johansson och ett vandrarhem. Anna Ternheim och Alingsås var också med i kampen. Men lugn Göteborg, du är en ohotad vinnare.

1 kommentar:

M. sa...

Du fick mig att le och skratta. Älskar det. Du är bäst. blogga mer.